ÚJ! Az eddig Melegség és megismerés néven ismert oktatási program a Labrisz keretén belül Tabuk Nélkül névvel folytatja tevékenységét!
Hamarosan jövünk a részletes információkkal.
------------------------------------------------------------------------------
Melegség és megismerés
A program céljai:
-
A fiatalok és tanáraik, nevelőik melegséggel kapcsolatos ismereteinek bővítése, tévhiteik eloszlatása.
-
A melegség mint identitás megjelenítése személyes élettörténeteken keresztül; érzékenyítés a meleg emberek problémái iránt.
-
A melegség mint társadalmi jelenség megmutatása, az ezzel kapcsolatos problémák számbavétele.
-
Pozitív attitűdök kialakulásának segítése; a megbélyegzés, kirekesztés elleni közös felelősségvállalás szükségességének tudatosítása.
Milyen konkrét ismereteket, attitűdöket közvetítünk a programban?
Olyan fogalmak tisztázása, mint sztereotípiák, homofóbia, hetero-, bi-, homoszexualitás, transznemű, transzvesztita, nemi identitás, nemi orientáció, szabadságjogok, coming out/előbújás. A melegséggel kapcsolatos tévhitek és előítéletek (mint pl.: a homoszexualitás bűn, betegség, nem természetes állapot, társadalomromboló; a meleg férfiak mind nőiesek, a meleg nők mind férfiasak; a „buzizás” nem is bántó; a felvonulás provokáció stb.) megvitatása és eloszlatása, valamint pozitív attitűdök és a segítőkész magatartás előmozdítása a résztvevőkben. Konkrét érdekvédő szervezetek tevékenységének bemutatása, elérhetőségük megadása. A program célja az érzékenyítés, és nem a direkt meggyőzés. Így természetesen tiszteletben tartjuk a miénktől eltérő (pl. vallási) nézeteket a melegséggel kapcsolatban, miközben kifejtjük, hogy bizonyos nézetek, előítéletek hogyan hatnak személyes és társadalmi szinten, s jelentenek problémát a meleg embereknek.
Módszerek:
A foglalkozásokat (amelyek lehetnek 45–60 vagy 90 percesek, esetleg többórások is) két, erre a feladatra speciálisan felkészített, képzett vezető tartja, egy meleg férfi és egy leszbikus nő.
Legjellemzőbb módszereink: személyes történeteken keresztül megmutatni a meleg, leszbikus embert a maga valójában, érzéseivel, gondolataival, problémáival, valamint az ezekkel való szembesülésnek is teret adó érzékenyítő gyakorlatokkal (beszélgetés, vita, filmrészletek, szerepjátékok, kiscsoportos feladatok).
Egy tipikus óravázlat:
-
Bemutatkozás
Az előadók elmondják a nevüket, és néhány, általuk fontosnak tartott információt saját magukról, illetve a programról.
-
„Jégtörő” játék
Különböző mozgásos hangulatoldó feladatok, amelyekkel azt is demonstráljuk, milyen közös jellemzőink vannak a résztvevőkkel.
-
Asszociációk, fogalmak tisztázása
A diákok már meglevő tudásának feltérképezése, az őket leginkább foglalkoztató kérdések beazonosítása.
-
Szabad beszélgetés a felmerült kérdésekkel kapcsolatban
A kérdéseket bármikor feltehetik a résztvevők az óra folyamán, de általában hagyunk időt a konkrét kérdésekről szóló kötetlenebb beszélgetésre.
-
A diszkrimináció formái
Összegyűjtjük, milyen formákban jelentkezhet a diszkrimináció általában, illetve specifikusan a melegek és leszbikusok esetében. Konkrét helyzetgyakorlatokkal, szerepjátékkal érzékenyítjük a résztvevőket, hogy észrevegyék, hogyan lehet a melegeket diszkriminálni (családban, munkahelyen, médiában, utcán, iskolában: bántalmazás, kirekesztés, elbocsátás).
-
Mit tehetek én?
A diákok összegyűjtik, milyen módokon lehet reagálni, ha azt látják, hogy valakit diszkrimináció ér (pl. csúfolódás, „szívatás”, verbális vagy fizikai megalázás, agresszió).
-
Hova fordulhatunk segítségért?
Segítő ill. jogvédő szervezetek elérhetőségeinek bemutatása.
Háttérdokumentumok, ajánlott olvasmányok, linkek, elérhetőségek:
2015 február 7-én a III. LMBT Történeti Hónap keretén belül '15 éves a Melegség és megimserés program' címmel beszélgetés zajlott az alapító tagokkal. Egy rövid összeállítás itt található az eseményről:
http://mek.oszk.hu/10400/10446/10446.pdf
Birtalan Balázs:
Halállal lakoljanak? A homoszexuális ember és a kereszténység
Budapest, Cartafilus Kiadó, 1997
http://mek.oszk.hu/04400/04487/
Szenteh Natália:
És ha a te gyereked lenne homoszexuális?
Budapest, Masculus Kiadó, 2003
http://www.masculus.com/kiadvanyok/hungarian/szn_esha.html
Betty Fairchild – Nancy Hayward:
Most, hogy tudod – Útmutató meleg és leszbikus fiatalok szüleinek
Budapest, Göncöl Kiadó, 2002
http://www.hatter.hu/most-hogy-tudod
Kuszing Gábor:
Rideg bánásmód – Esettanulmányok a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű emberek elleni erőszakról és hátrányos megkülönböztetésről
Budapest, Patriarchátust Ellenzők Társasága, 2008
http://patent.org.hu/LMBT_emberi_jogok_2002-2007.pdf
www.hatter.hu
www.melegvagyok.hu
Egyéb, a programmal kapcsolatos információk, meghívás: